Omdat de Soes té rot was om nog door de APK te komen, heb ik hem maar snel verkocht. Na lang wikken en wegen toch besloten om die absolute droomauto nu dan toch te kopen, een Land Rover!

Gevonden!

Na het nodige speurwerk kwamen vonden we hem in, ik wist de onmetelijke aantrekkingskracht (deels) te weerstaan en heb de wagen uitvoerig geinspecteerd. Eerder had ik al info ingewonnen waar op te letten (overal op dus) en natuurlijk was Henk-Jan er ook bij, wat ook bij de onderhandeling heel fijn was. Het chassis en schutbord waren in perfecte staat, alleen wat carterdruk en een scheurtje in het voordiff, dat was eigenlijk alles.

 

Even de gegevens op een rij:

 

  • Landrover 110 Hardtop

  • 2,5L NA diesel (geen turbo), 24Volt

  • Bouwjaar 1990 (één van de allerlaatstse 110's)

  • 125.000km, verbruik ong. 1:10

  • Ex korps-mariniers "winteruitvoering" dus: snorkel, standkachel en binnenradiator met fan en 80l tank

  • Extra 12volt-systeem voor lier, radio en binnenverlichting

Achtergrond over deze auto
Dat hij van het leger komt, dat is wel duidelijk. Ip precies te zijn: het Korps Mariniers. Ik heb inmiddels zelfs het originele onderhoudsboekje weten te bemachtigen, waarin ook alle extra's zijn beschreven. Nu weet ik eindelijk waar die rare kastjes voor dienen. De auto is in 2000 via Van Dam in Zeist bij de staatsdomeinen vandaan gekomen. Deze winteruitvoeringen zijn bedoeld voor inzet in Scandinavie. Een witte onder-laklaag verraad dienst bij de VN (evenals de VN-sticker op de oorspronkelijke softtop). De hardttop is later op de auto gekomen. Daar zitten 2 kogelgaten dwars doorheen.

 

Wat we er mee doen
  • 't is onze enige auto, dus doen we er alles mee:
  • Esmeralda gaat erdagelijks mee naar 't werk
  • In 't weekend naar familie en vrienden in 't hele land
  • Regelmatig spelen in de blub (bijv. met de LR-Club)
  • Op vakantie, plannen van Noordkaap tot Marokko, maar ook dichterbij, zoals hier, met Henk-jan, Marije en Jonah in Frankrijk; "D-Day revival", maar dan anders.
Er is al het nodige aan "vertimmerd"
  • Chassis en alle holle ruimten in Valvoline (de auto stonk twee weken lang naar bijenwas)

  • Olie-opvang voor carterdruk

  • Voordiff laten lassen (plus diffguard gemonteerd)

  • Dashboard verbouwd

  • Diverse lekke oliekeerringen vervangen

  • Verstuivers gereviseerd

En dan de plannen:

  • Een slaapgelegenheid inbouwen, hier zie je het principe, klik hier voor de vorderingen
  • Een ander kleurtje: de hardtop wordt Ivory White, de rest Marine Blue (zoiets als deze achtergrond)
  • Carter/stuurstangbescherming
  • Stalen dorpels ipv dat gedeukte alu
  • Nieuwe voorruit
  • accu's verplaatsen en 3e stoeltje voorin
  • .....
  • .....
  • to be continued

Klik hier om te zien hoe de invulling van het lijstje vordert....

Meer sleutelplezier vindt je op de DoItYourSelf-pagina  

 

<terug