Het hefdak; de praktijk
Het idee is om 4 uitschuifbare palen te maken van dunwandige kokerbalk (25x25
en 30x30mm), 2 tegen de achterwand, net naast de deurpost, en 2 vlak achter de
voorstoelen. De palen staan vast op de wielkasten en is verbonden met de
zij/achterwand. Als je eerst de achterkant rechtstandig op heft, komt de
dakschaal schuin te staan, daarbij schuift het voorste deel van de dakschaal ong
5cm naar achteren. Om dat toe te staan is bij de voorste palen het scharnierende
bevestigingspunt met het dak wat ruimer (een sleuf van 5 cm). Bij het heffen
komt het gat van in de binnenste paal vanzelf vrij, daar gaat een borgpen
doorheen, als je het dak iets laat zakken rust de borgpen op de buitenste paal
(precies op hoogte), voor de zekerheid kan er dan nog een 2e pen doorheen.
In gesloten toestand wordt de dakschaal weer op de originele manier bevestigd dmv een behoorlijk aantal bouten. Dit neemt natuurlijk nogal wat tijd in beslag, maar je hebt wel de stevigheid terug die de auto hoort te hebben.
De theorie bleek te werken, het kostte allemaal
wel wat meer tijd als ik had verwacht, maar uiteindelijk is het wel gelukt!
De constructie bestaat uit 2 hefpalen met een scharnier-bevestiging aan het dak.
De voorste scharnieren zijn schuifbaar gemaakt, omdat het dak bij de eerste
hef-stap (achterkant) naar achteren moet kunnen schuiven. Het blijkt nog te
werken ook. Op de wand ligt een hoekprofiel van iets van 20x50mm, op diverse
plaatsen met verzonken boutjes gemonteerd, waardoor de constructie in open
toestand heel stevig blijft. Bij het heffen worden RVS pennen in de bovenste
buis gestoken, waarop het dak dan rust.
Het dak wordt op verschillende plaatsen verankerd.: Boven de voorruit met 4 vleugelbouten (ipv gewone bouten). Achter zitten 2 raam-grendels die het dak vastklemmen, en bij de voorste hefpalen zitten eierkistsluitingen waarmee het dak naar beneden getrokken wordt. Bij de palen voor en bij de klemmen achter zitten paspennen gemonteerd (van raamuitzetters), op de plaats waar normaal een boutje zat. Zo wordt het dak precies gepositioneerd en kan het geen kant op.
stap 1: achter omhoog.. |
Kan tevens dienst doen als marktkraam.. |
|
|
hier zie je de klem achter, in gesloten toestand wordt het dak naar beneden gedrukt (de bijbehorende sluitkom zit aan de dakrand). Het snoertje is voor de werklamp |
de achterklem met het dak open. De paspen, die van onderaf met ankerplaat vast zit, en de RVS borgpen door de hefpaal, zijn te zien. |
Tussen de wand en het dak komt tentdoek, wat met haken, drukknopen en klittenband vast zit. Daar ben ik nu nog mee bezig.
Heb je vragen, stuur me dan gerust een mailtje