Het hefdak; de praktijk

Het idee is om 4 uitschuifbare palen te maken van dunwandige kokerbalk (25x25 en 30x30mm), 2 tegen de achterwand, net naast de deurpost, en 2 vlak achter de voorstoelen. De palen staan vast op de wielkasten en is verbonden met de zij/achterwand. Als je eerst de achterkant rechtstandig op heft, komt de dakschaal schuin te staan, daarbij schuift het voorste deel van de dakschaal ong 5cm naar achteren. Om dat toe te staan is bij de voorste palen het scharnierende bevestigingspunt met het dak wat ruimer (een sleuf van 5 cm). Bij het heffen komt het gat van in de binnenste paal vanzelf vrij, daar gaat een borgpen doorheen, als je het dak iets laat zakken rust de borgpen op de buitenste paal (precies op hoogte), voor de zekerheid kan er dan nog een 2e pen doorheen.
 

In gesloten toestand wordt de dakschaal weer op de originele manier bevestigd dmv een behoorlijk aantal bouten. Dit neemt natuurlijk nogal wat tijd in beslag, maar je hebt wel de stevigheid terug die de auto hoort te hebben.

De theorie bleek te werken, het kostte allemaal wel wat meer tijd als ik had verwacht, maar uiteindelijk is het wel gelukt!
De constructie bestaat uit 2 hefpalen met een scharnier-bevestiging aan het dak. De voorste scharnieren zijn schuifbaar gemaakt, omdat het dak bij de eerste hef-stap (achterkant) naar achteren moet kunnen schuiven. Het blijkt nog te werken ook. Op de wand ligt een hoekprofiel van iets van 20x50mm, op diverse plaatsen met verzonken boutjes gemonteerd, waardoor de constructie in open toestand heel stevig blijft. Bij het heffen worden RVS pennen in de bovenste buis gestoken, waarop het dak dan rust.

Het dak wordt op verschillende plaatsen verankerd.: Boven de voorruit met 4 vleugelbouten (ipv gewone bouten). Achter zitten 2 raam-grendels die het dak vastklemmen, en bij de voorste hefpalen zitten eierkistsluitingen waarmee het dak naar beneden getrokken wordt. Bij de palen voor en bij de klemmen achter zitten paspennen gemonteerd (van raamuitzetters), op de plaats waar normaal een boutje zat. Zo wordt het dak precies gepositioneerd en kan het geen kant op.


stap 1: achter omhoog..

Kan tevens dienst doen als marktkraam..


Scharnier aan de achterzijde (slotbout door 't dak)


Scharnier voor: in de dakspant zitten blindklinkmoeren, waar de 2 bouten in gedraaid zitten. Het scharier kan schuiven. ook zie je de eierkistsluiting


hier zie je de klem achter, in gesloten toestand wordt het dak naar beneden gedrukt (de bijbehorende sluitkom zit aan de dakrand). Het snoertje is voor de werklamp

de achterklem met het dak open. De paspen, die van onderaf met ankerplaat vast zit, en de RVS borgpen door de hefpaal, zijn te zien.

Tussen de wand en het dak komt tentdoek, wat met haken, drukknopen en klittenband vast zit. Daar ben ik nu nog mee bezig.

Heb je vragen, stuur me dan gerust een mailtje