Disco 200 Tdi-motor

Wat er precies mis is met het tot 2 keer toe gereviceerde motorblok weten we niet. Duidelijk is wel dat de motor weer heel veel carterdruk heeft en olie lekt uit alle plaatsen waar je dat niet wilt. Zeker is wel dat het geen zin meer heeft om dit blok nog een keer uit elkaar te halen, in de eerste plaats omdat je niet weet wat je moet herstellen en in de 2e plaats omdat een echte revisie niet nog een keer kan. Gelukkig is de garage van goede zin, en hebben ze voorgesteld om een ander, goed motorblok erin te lepelen, eentje die niet gereviceerd hoeft te worden. Een ongeblazen 2.5L-blok in een echt goede staat is moeilijk te vinden.

Een motorblok van een oudere Discovery 200tdi is een stuk eenvoudiger op te scharrelen en levert, vanwege de turbo en intercooler heel wat meer vermogen. Vanwege de verkrijgbaarheid en de stap vooruit qua prestaties, hebben we besloten om er een Disco-blok in te doen. Dat gaat alleen niet zo makkelijk als een identiek blok, maar gelukkig hebben al diverse Landrover-eigenaren deze klus geklaard, en is er dus de nodige ervaring.

De Land Rover Defender is ook als 200tdi geproduceerd, en is dat blok in principe de zelfde als van een Discovery. De aandrijflijn is ook vrijwel het zelfde, die kan de vermogens toename van 63 naar 100 PK dus wel aan. Het belangrijkste verschil tussen de Def. en Disco-200Tid is de plaats van de Turbo; die zit bij een Defender boven het inlaatspruitstuk, boven het blok, terwijl die bij een Disco onder het spruitstuk, naast de motor zit. Dit veroorzaakt een ruimteprobleem in een Defender, zeker bij een links-gestuurde, omdat die daar ook nog eens de stuurkolom heeft lopen.

De volgende problemen dienen zich onder meer aan:
-    De disco-radiator met intercooler is hoger
-    het blok ligt verder van de radiator af dan in de disco
-    De uitlaat van een 200tdi is 0,5cm dikker
-    De eerste uitlaatbocht past niet
-    de viscose-fan komt niet meer goed achter de radiator uit

Enig speurwerk op het internet leverde me de volgende interessante sites:

Les Brock uit Engeland, van (www.winchchallange.co.uk) heeft een fotosite gemaakt van zijn inbouw.

Op Muddy Tyres.net trof ik ook een artikel, zij hebben o.a. de uitlaatbocht zelf gelast (een hoop werk)

Jorrit Keus heeft een paar foto's van zijn inbouw op het net gezet. Hij heeft een rechts-gestuurde 110, wat de problemen iets anders maakt. Hij kwam op het idee de uitlaatbocht van een Saab Turbo te gebruiken, en dat blijkt te werken


Ik heb ook nog de hand weten te leggen op een artikel uit het LR-Owners-magazine, die je kunt downloaden.

Ook via het prikbord van Landrover.pagina.nl kreeg ik de nodige info over deze klus. Het blijkt dat iedereen de problemen op zijn manier oplost, en iedere oplossing zijn voors- en tegens heeft (daar is vast een mooie gevleugelde uitspraak voor..)

Hier bijvoorbeeld de oplossingen die Paul 'Kampeerrover' heeft gekozen bij zijn inbouw:
- stang van de stuurkolom omdraaien, zodat het schuif-deel hoger komt te liggen
- Uitlaatbocht van een Saab Turbo (900 oid)
- compleet nieuwe Def-200tdi-uitlaat om zeker te zijn van de juiste airflow (bij een turbo moet de uitlaat geen tegendruk geven)
- viscose-fan vervangen door een electrische fan (klik hier voor het electrisch aansluitschema met 2 snelheden)
- Het electrisch systeem is omgebouwd van 24v naar 12v, zodat de startmotor en de dynamo van de Disco er aan konden blijven.
- oliekoelings-leidingen kunnen verlengd worden bij specialistisch bedrijf.

Om er voor te zorgen dat je niet alleen een heel krachtige auto krijgt, maar ook een wat snellere, moet de tussenbak eigenlijk vervangen worden. Bij een 2.5na heeft die een reductie van 1:6; bij een Def200tdi van 1:4 en bij een Disco 1:2. Het beste kun je op zoek gaan naar een 1:4-bak, de 1:2-bak reduceerd zo ver dat je wel een hoge top zou hebben, maar de acceleratie helemaal weg is. Dit komt omdat een disco kleinere wielen heeft dan een Defender. Navraag op Billing bij CS Gears (oid) leerde dat Defender-rijders nogal eens hun 1:4 bak omwisselen voor een 1:2-bak van de Disco, zodat ze juist wat makkelijker op de snelweg kunnen cruisen. Je hebt dan alleen niet voldoende vermogen meer om een zware trailer te trekken, maar op de snelweg zou het juist heerlijk zijn.

In een recente uitgave van Landrover Owners Magazine stond een hoop info over de versnellingsbak-verhoudingen en de verschillende tussenbakken. Daarin stond ook de basis voor de onderstaande tabel, waarin de snelheid (km/u) per 1000 tpm in iedere versnelling is weergegeven voor de 3 typen tussenbakken.

  90/110 2.5na Defender Tdi

Disco Tdi

reductie T-bak 1:6 1:4 1:2
1e versn 6 7 8.1
2e versn 10.2 12 13.8
3e versn 15.4 18 20.9
4e versn 21.5 25.3 29.2
5e versn 28 32.8 37.9

Als je uit gaat van een toerental van 4000tpm, dan haalt een Defender met een 1:6-bak 112km/u; met een 1:4 bak 130km/u en met een 1:2-bak 150km/u, maar ik vrees dat de motor daar niet voldoende kracht voor heeft...

De verhoudingen tussen de versnellingen is steeds gelijk (LT77-bak). De Disco-Tbak heeft 15% meer reductie dan de 1:4-Tbak van de Defender; welke weer 17% meer reductie heeft als de 1:6-Tbak van een 2.5na. Dit komt er op neer dat een 1:4 bak een halve versnelling hoger ligt, en een Disco-Tbak een hele versnelling hoger ligt dan die van de 2.5na.

Nadat de motor er in zit, gaan we maar eens kijken wat de verschillen in de praktijk zijn.

To be continued