Het is gelukt!
Op donderdag 3 juni 2005 is onze Land Rover als kampeerauto gekeurd. Dat had wel wat voeten in de aarde. Hier een uiteenzetting over hoe het allemaal ging:
Met een idiote belastingverhoging van 600% in het vooruizicht (1 juli 2005) ben ik natuurlijk druk aan het uitzoeken hoe het rijden in onze Land Rover nog een beetje betaalbaar kan blijven. De enige mogelijkheid lijkt het omkeuren tot camper te zijn. Daar komt wel het een en ander bij kijken. Eerst moet de auto bij de RDW omgekeurd worden tot geel kenteken, daarbij moet nog een restant BPM worden betaald. Als de auto ook aan de eisen van de Belastingdienst voldoet (die zijn strenger) kom je in aanmerking voor het kwarttarief, en hoef je per jaar dus maar 1 kwartaal van het geel-kenteken-tarief te betalen. Bij de keuring wordt de auto opnieuw gewogen. Er is dus alles aan gelegen het gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden (een reservewiel is niet langer verplicht..). Vervolgens kun je bij de Belastingdienst in Apeldoorn een verzoek doen voor toepassing van het kwarttarief, als je dat niet doet, of niet aan de eisen voldoet, betaal je gewoon het gele tarief.
De inrichtingseisen
van de Belastingdienst zijn als volgt:
- vast keukenblok op 60cm
- gootsteen met afvoer
- (uitneembare) watervoorziening
- afsluitbare kasten en tafel
- vast kooktoestel binnen
- 2 zitplaatsen (deugdelijk)
- bed van 110 x 180
- stahoogte van 170cm over
2 m lengte en 90cm breed
Een deel van de vereiste inrichting (wandkast, bank/bed) had ik er al in gebouwd voor het vakantie-gebruik. Daarover vindt je hier meer info.
De binnenruimte van een 110 HT heeft standaard een hoogte van 120cm. Vanaf 130cm is het toegestaan om middels een klein hefdak van min. 90x100cm de
vereiste hoogte van 170cm te bereiken. De Belastingdienst heeft mij schriftelijk
bevestigd dat het, in geval de binnenruimte geen 130cm meet, dmv een hefdak aan
de vereiste afmeting van 170 hoog over een lengte van 200cm en een breedte van
90cm te voldoen. Het dak moet dan verhoogd worden met 50cm. Het ligt het meest
voor de hand om dat met een deksel van exact die afmetingen (zoals bijv. een
grijs/kenteken-verhoging) te doen. Paul 'Kampeerlandrover' heeft dit bij zijn
Mariniers-110 gedaan. Als deksel gebruikte hij een deel van een ander dak,
afgewerkt met alu omlijsting. Het hefsysteem bestaat simpelweg uit 3 alu kruizen
die met borgpennen gemonteerd worden. Met klittenband wordt vervolgens het
tentdoek gemonteerd, wat prima houdt. Hij heeft er zelfs een achterbak van een
Station Wagon op gezet om het gemak van een 5-deurs auto te hebben.
In mijn geval is het dak nog helemaal origineel, en ik wil proberen dat ook zo
te houden. Ik voel er daarom niet zo veel voor om een groot gat in het dak te
zagen. Bovendien wil ik het imperiaal ook graag kunnen blijven gebruiken (al
gaat die er voor de keuring wel af om gewicht te besparen). Ik brobeer de
Meccano-eigenschappen van de Land Rover te benutten, en heb bedacht om de
complete dakschaal rechtstandig hefbaar te gaan maken. De dakschaal weegt
ongeveer 40 kg, dus dat is wel handmatig te doen.
De bouw van de hefbare dakschaal vindt je hier
Tijdens het vervolg van mijn tocht door regeltjes-land, bleek dat de Belastingdienst binnen enkele weken van mening was veranderd, en ze bij nader inzien vonden die 170 cm met een vaste opbouw bereikt moest zijn. Een hefdak (van 90x100) mag alleen gebruikt worden als de binnenruimte af-fabriek minimaal 130cm hoog is. Ik heb hier een zaak van gemaakt bij de belasting-jurist, en naast een uitleg van mijn interpretatie van de wet, hun gewezen op het vertrouwen wat ze mij met de eerdere toezegging hebben gewekt, en waardoor ik ook druk verder ben gegaan met de ombouw. Ze zijn daar bij hoge uitzondering mee accoord gegaan, omdat ze zich realiseerden dat ze bij de rechter nat zouden gaan. Ook dit heb ik bij fax laten bevestiging. Inmiddels is de auto omgekeurd, waarbij ik alle fax-berichten nodig had om de heren van mijn positie te overtuigen.
Dat
er meerdere wegen naar Rome leiden, bleek wel toen ik op internet meer
informatie over dit onderwerp aan het inwinnen was. Rob Dekker van de LRCH heeft
een 110 HCPU omgebouwd tot camper. Op de pick-up-bak is een vaste unit
geplaatst, met een binnenruimte van 170 hoog. meer informtatie staat binnenkort
op zijn website. Rob heeft onlangs een
uitgebreid artikel in het LRCH-clubblad geschreven over de ombouw-mogelijkheden
van Land Rovers. Hopelijk komt daar nog een aanvulling op, want daarin stond dat
een 110 HT nooit voor het kwart-tarief in aanmerking kan komen. Laten we hopen
dat hij het mis had..
Er
zijn verschillende bedrijven die compacte expeditievoertuigen bouwen, zoals
bijvoorbeeld Innovation-campers
in Duitsland, zij beperken zich niet alleen tot Land Rovers, en maken de mooiste
creaties.
Ook
Lyndi, een bedrijf in Oostenrijk, is een vaak
gehoorde naam als het gaat om expeditie-campers. Zij hebben een kanteldak
ontwikkeld wat boven de voorruit van de auto scharniert, een constructie die ook
andere ombouwbedrijven inmiddels leveren.
Sinds
kort is ook in Nederland een bedrijf wat Land Rovers ombouwt tot
expeditie-campers, in Huisssen om precies te zijn. Ook zij richten zich met name
op het ombouwen van de Land Rover HCPU. Zij dragen de naam
PSP-expeditioncampers.
Tot
slot nog een tekeningetje van mijn hand, met (als alternatief voor een hefdak)
een kanteldak, wat over de lengte van het dak opzij scharniert. Het bezwaar
hiervan is dat het gewicht van het dak ongelijk en onder een hoek op de zijwand
komt. Ik ben er niet zeker van of de wand dit aankan, als je het imperiaal er
bij op hebt wordt het helemaal zwaar. Bovendien heb je een stevig scharnier
nodig, dat tussen het dak en de wand moet, waardoor er een probleem ontstaat met
de waterdichtheid van het geheel.
Over de bouw van het hefdak vindt je hier meer info
andere nuttige links:
- Camperpunt.nl (met het regelement
rond autogordels)
- Belastingplan 2005 (de
grote boosdoener)
- Tarievenlijst
RDW
-
BPM-berekening (belastingdienst)
Heb je vragen, tips of andere opmerkingen, stuur me dan gerust een mailtje